مصرف آجیل می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند

25 سپتامبر 2019 - محققان آمریکایی گفتند خوردن یک مشت پر آجیل در روز می تواند مانع از افزایش وزن افراد در مراحل بعدی زندگی شود.

تیمی از محققان دانشگاه هاروارد و دانشکده ی پزشکی هاروارد به بررسی داده های سلامت هزاران نفر پرداختند تا تاثیر مصرف مقادیر مختلف آجیل را بر افزایش وزن طولانی مدت فرد ارزیابی کنند.

شرکت کنندگان در این تحقیق، متخصصان مراقبت های بهداشتی بودند و در سنین 24 تا 75 سال قرار داشتند. در ابتدای مطالعه، همه ی شرکت کنندگان عاری از بیماریهای مزمن بودند. از آنها خواسته شد که هر چهار سال یک بار به سؤالاتی در مورد وزن و میزان مصرف مواد غذایی، که شامل مصرف آجیل بود، پاسخ دهند.

متوسط ​​افزایش وزن شرکت کنندگان در هر سال 0.32 کیلوگرم (0.7 پوند) بود. نتایج نشان داد که در هر بازه ی 4 ساله، افرادی که به طور منظم نیم واحد سروینگ آجیل در روز مصرف می کردند، افزایش وزن کمتری داشتند.

در واقع، كسانی كه بطور منظم نصف وعده گردو یا سایر آجیلهای درختی را در روز مصرف می كردند، در حدود 0.4 کیلوگرم وزن كمتری به وزنشان افزوده شد.با افزایش وزن کمتری که مصرف کنندگان آجیل در طول زمان داشتند، خطر ابتلا به چاقی نیز در آنها کاهش یافت. خطر چاقی برای افرادی که نصف واحد سروینگ از هر نوع آجیلی در روز می خوردند، 3٪ کمتر بود. این خطر برای افرادی که در روز نصف وعده گردو می خوردند و برای افرادی که نیم وعده از سایر آجیلهای درختی در روز مصرف می کردند، به ترتیب 15درصد و 11 درصد کمتر بود.

دکتر Xiaoran Liu، نویسنده ی ارشد این مطالعه از دپارتمان تغذیه در دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: نتایج مطالعه ی ما نشان می دهد که افزایش مصرف انواع آجیل (از جمله بادام زمینی) با وجود کالری بالای موجود در آنها، با اضافه وزن طولانی مدت کمتری همراه است.

قرار دادن آجیل در الگوی رژیم غذایی سالم بعنوان جایگزینی برای غذاهای کمتر سالم ممکن است به کاهش تدریجی افزایش وزن شایع در بزرگسالی کمک کرده و به نفع پیشگیری از چاقی باشد.

آجیل سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی و فیبر است و خوشبختانه دارای کربوهیدرات نسبتاً کمی است.

یافته های این تحقیق در مجله ی BMJ Nutrition, Prevention & Health منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/nut-consumption-could-help-to-prevent-weight-gain,-study-suggests-94881927.html